توانبخشی از راه دور (TeleRehabilitation) به معنی ارائه خدمات توانبخشی به بیماران از راه دور و از طریق شبکه اینترنت است که در زمینه‌های مختلف از جمله کاردرمانی و فیزیوتراپی کاربرد دارد.
امروزه با فراگیر شدن اینترنت، امکان استفاده بهتر از فناوری در پزشکی مهیا شده است و ارتباط بین درمانگر و بیمار به راحتی برقرار می‌شود. همچنین برای ارائه خدمات کاردرمانی از راه دور به بیمار، از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده می‌گردد.
توانبخشی از راه دور برای بیمارانی که به دلایلی مانند مشکلات جسمی حرکتی، دشواری رفت و آمد، کمبود وقت، بعد مسافت و ... نمی‌توانند به طور منظم به مراکز درمانی مراجعه کنند، امکان دریافت خدمات توانبخشی را در منزل فراهم می‌سازد. همچین این روش توانبخشی باعث ایجاد فرصت‌های برابر برای بیماران مناطق مختلف، به خصوص مناطق محروم، جهت دریافت خدمات توانبخشی می‌شود.
با توجه به اینکه برای بعضی از بیماری‌ها از جمله فلج مغزی، در بسیاری موارد کاردرمانی منظم و طولانی مدت مورد نیاز است، توانبخشی از راه دور گزینه مناسبی برای این افراد به نظر می‌آید.

​توانبخشی از راه دور

سامانه توانبخشی سنا​​​​​​​

در راستای ترویج استفاده از فناوری‌های نوین توانبخشی در ایران، سامانه توانبخشی سنا با هدف افزایش راندمان متخصصین و کلینیک‌های توانبخشی طراحی و ساخته شده است. این سامانه از دو قسمت اصلی شامل تشکیل شده؛ شامل ایستگاه مستقر در منزل بیمار و نرم‌افزار مدیریت بیماران که بر روی سیستم درمانگر نصب می‌شود. این دو قسمت توسط شبکه اینترنت به هم متصل بوده و از طریق فناوری ابری (Cloud) به تبادل اطلاعات می‌پردازند.














ایستگاه توانبخشی، در منزل بیمار نصب شده و از طریق شبکه اینترنت به نرم‌افزار درمانگر متصل است و بر اساس دستورات درمانگر و با تمرینات از پیش طراحی شده به شکل بازی، بیمار را در انجام تمرینات توان‌بخشی راهنمایی می‌­کند.

​موارد استفاده از سامانه سنا

این سامانه دارای مجموعه‌ای غنی از الگوهای حرکتی مختلف و با قابلیت تنظیم تمرینات با توجه به نوع بیماری و بیمار می‌باشد. از جمله می‌توان به بیماران نورولوژی مختلف مانند موارد زیر اشاره کرد:
      پارکینسون
      سکته مغزی

      فلج مغزی
      مالتیپل اسکلروزیس
      ضایعه نخاعی
      ضربه مغزی
      آلزایمر
      دیستروفی عضلانی
      اختلالات یکپارچگی حسی کودکان
      اختلالات یادگیری کودکان

مزایای استفاده از سامانه سنا

این سامانه امکان دسترسی آسان به توانبخشی تخصصی را برای متخصصین و مراکز توانبخشی در سراسر ایران فراهم می‌سازد.
تمامی تمرینات و الگوهای حرکتی در فضای واقعیت مجازی اجرا می‌شود و تمرینات حالت بازی گونه دارد لذا  هدایت تمرینات یک جلسه درمانی از طریق فرآیند بازی طراحی شده صورت می‌گیرد. این موضوع به درمانگر کمک می‌کند که صرفا طراحی و نظارت بر جلسه درمان را برعهده گرفته و از این طریق قابلیت ارائه خدمت به چندین بیمار در یک زمان برای درمانگر ایجاد می‌گردد.
امکان ارزیابی دقیق و تخصصی عملکرد حرکتی و شناختی بیمار از طریق سنسور های موجود در این سامانه در هر بیماری و در هر مرحله از بیماری وجود دارد.
گزارش عملکرد هر بیمار از ارزیابی تا انتهای درمان در سامانه ثبت خواهد شد و در گزارش دادن به بیمار، پزشک و سایر اعضای تیم درمانی جهت اطلاع از روند بیماری و پیشرفت بیمار قابل استفاده خواهد بود.  
به طور کلی امکان مدیریت و صرفه‌جویی در وقت، انرژی و هزینه از مزایای اصلی این سامانه می‌باشند که در طراحی این سامانه به روش‌های مختلف لحاظ شده است و نهایتا منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد. ​​​​​​​

این سامانه از طریق سیستم تصویربرداری کینکت و صفحه تعادل، داده‌­های مورد نیاز از حرکات بیمار را به دست آورده و آنالیزهای مربوطه را برای ارسال بازخوردهای صوتی و تصویری به بیمار انجام می‌دهد. همچنین پس از هر جلسه تمرین، گزارش عملکرد بیمار را برای درمانگر ارسال می‌کند.
 
سامانه سنا قابلیت اجرای تمرینات در 4 حیطه اصلی زیر را فراهم می‌کند:
   1 )   تمرینات اندام فوقانی
   2)   تمرینات اندام تحتانی و بالانس
   3)   تمرینات شناختی حرکتی
   4)   تمرینات شناختی
در هر گروه یک مجموعه کامل از الگوهای حرکتی با تاکید بر دستاوردهای پژوهشی گروه توانبخشی مرکز موفقیان طراحی و پیاده سازی شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش